Tuesday, April 7, 2009

From André

Adriaan en Mitsy ken ik al bijna 25 jaar. Hij heeft ooit een tentoonstelling gemaakt, werk van me meengenomen naar de beurs in Keulen en ervoor gezorgd dat ik een kleine solo in het Groningermuseum kreeg. Het was altijd wel een wat ingewikkelde relatie, de lat lag er hoog. Kon dat niet altijd bijhouden die snelheid, maar hij was wel altijd een stimulans en voorbeeld over waar het in kunst om draait. De eerste foto is uit mijn fotodagboek, gemaakt op 30 oktober 2003.

De tweede foto komt uit mijn serie Artist In The World (http://www.artistintheworld.com/), is gemaakt op 17 januari 2009. Ik fotografeerde op dat moment alleen kunstenaars voor deze serie. Had een afspraak met Mitsy. Natuurlijk wilde ik ook graag van Adriaan een foto maken. Wist dat hij zo ziek was. Voor mijn was hij ook een Artist! Aan Mitsy gevraagd en hij wilde poseren.
Voelde wel wat twijfel toen ik hem ontmoette. Ziet hij het echt wel zitten? Het is een prachtige foto geworden. Breekbaar ook en droevig. Hij had een heel slechte week achter de rug. Achteraf hoorde ik dat hij speciaal voor mij met veel moeite de trap was afgekomen. Had ook het idee dat hij al precies wist hoe het moest gebeuren. Op die plek.
Vanaf dat moment besloot ik voor mijn serie ook de kunstwereld te fotograferen. De serie is opgedragen aan hem.

1 comment:

Joris Baudoin said...

Goed initiatief André, ik ben blij dat ik je bij Adriaan destijds geïntroduceerd heb. Adriaan deed ook mee in onze film De Grot van Plato. Ik ben er op dit moment weer mee bezig.. Dat komt door al die doden.
Ik vond ook nog een foto van een verjaardagscadeau dat Douwe-Jan en ik aan Adriaan gaven in 1986.