.
Ten slotte Adriaan van der Have 1958 - 2009
Hij was misschien wel de meest eigenzinnige galeriehouder van Amsterdam. Een Amerikaanse cowboy in het Hollandse riet, zoals Anton Corbijn hem portretteerde. Adriaan van der Have bracht in zijn galerie Torch aan de Lauriergracht een eigenzinnige keuze aan hedendaagse kunst. Vrijdag overleed Van der Have aan de ziekte van Kahler, een zeldzame vorm van botkanker.
Adriaan van der Have was medeoprichter van de kunstkaarten en posterwinkel Art Unlimited, waarna hij in 1984 een galerie voor hedendaagse kunst begon: Torch. In een tijd die werd gedomineerd door het wilde schilderen, presenteerde Torch fotografie nadrukkelijk als kunstvorm, met geënsceneerde foto's van kunstenaars als Teun Hocks en Henk Tas.
In de jaren negentig introduceerde Van der Have de gemanipuleerde computerfoto's van Inez van Lamsweerde en Micha Klein. Van der Have had geen boodschap aan bestaande disciplines in de kunstwereld en bracht een aanstekelijke mix van fotografie, schilderkunst, mode, popmuziek en showbizz in tentoonstellingen met Viktor & Rolf, Anton Corbijn, Gerald van der Kaap en Loretta Lux.
Van der Have was daarbij vanaf het begin opvallend internationaal georiënteerd.
''Hij stond al op de beurs van Bazel voordat iemand bij wijze van spreken wist dat daar een kunstbeurs was,'' zegt collega Diana Stigter. Zijn enorme netwerk strekte zich wereldwijd uit, maar Van der Have was vooral goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de Verenigde Staten.
Zijn galerie presenteerde werk dat onconventioneel en recalcitrant was. Hij balanceerde vaak op het randje van de goede smaak. Van der Have bracht werk van ex-naziregisseur Leni Riefenstahl, maar net zo goed van ex-pornokoningin Annie Sprinkle.
Ook voor überkitsch was men bij Torch aan het juiste adres. Een van zijn laatste protagonisten was Terry Rodgers, schilder van hedonistische doeken met halfnaakte jonge mensen die verveeld op decadente champagnefeestjes rondhangen.
Fotografe Margi Geerlinks, sinds 1999 verbonden aan de stal van Adriaan van der Have, werkte de afgelopen maanden koortsachtig aan een publicatie over 25 jaar Torch. Geerlinks: ''Ik heb vooral bewondering voor de manier waarop Adriaan zijn kunstenaars steunde. Zelfs tijdens zijn ziekte ging hij onverminderd door om ons te promoten.''
De publicatie verschijnt tegelijk met een overzichtstentoonstelling met 25 jaar Torch in de Kunsthal in Rotterdam. De openingsdatum, eind mei, heeft Adriaan van der Have niet meer mogen meemaken.
Toen hij zijn dood zag aankomen, heeft de oprichter van Torch Adriaan van der Have zijn 23-jarige zoon Mo ingewerkt om de galerie over te nemen. (KEES KEIJER)
Luister naar een interview uit 2008 met Van der Have op de website van De Avonden (VPRO)
Adriaan van der Have was medeoprichter van de kunstkaarten en posterwinkel Art Unlimited, waarna hij in 1984 een galerie voor hedendaagse kunst begon: Torch. In een tijd die werd gedomineerd door het wilde schilderen, presenteerde Torch fotografie nadrukkelijk als kunstvorm, met geënsceneerde foto's van kunstenaars als Teun Hocks en Henk Tas.
In de jaren negentig introduceerde Van der Have de gemanipuleerde computerfoto's van Inez van Lamsweerde en Micha Klein. Van der Have had geen boodschap aan bestaande disciplines in de kunstwereld en bracht een aanstekelijke mix van fotografie, schilderkunst, mode, popmuziek en showbizz in tentoonstellingen met Viktor & Rolf, Anton Corbijn, Gerald van der Kaap en Loretta Lux.
Van der Have was daarbij vanaf het begin opvallend internationaal georiënteerd.
''Hij stond al op de beurs van Bazel voordat iemand bij wijze van spreken wist dat daar een kunstbeurs was,'' zegt collega Diana Stigter. Zijn enorme netwerk strekte zich wereldwijd uit, maar Van der Have was vooral goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de Verenigde Staten.
Zijn galerie presenteerde werk dat onconventioneel en recalcitrant was. Hij balanceerde vaak op het randje van de goede smaak. Van der Have bracht werk van ex-naziregisseur Leni Riefenstahl, maar net zo goed van ex-pornokoningin Annie Sprinkle.
Ook voor überkitsch was men bij Torch aan het juiste adres. Een van zijn laatste protagonisten was Terry Rodgers, schilder van hedonistische doeken met halfnaakte jonge mensen die verveeld op decadente champagnefeestjes rondhangen.
Fotografe Margi Geerlinks, sinds 1999 verbonden aan de stal van Adriaan van der Have, werkte de afgelopen maanden koortsachtig aan een publicatie over 25 jaar Torch. Geerlinks: ''Ik heb vooral bewondering voor de manier waarop Adriaan zijn kunstenaars steunde. Zelfs tijdens zijn ziekte ging hij onverminderd door om ons te promoten.''
De publicatie verschijnt tegelijk met een overzichtstentoonstelling met 25 jaar Torch in de Kunsthal in Rotterdam. De openingsdatum, eind mei, heeft Adriaan van der Have niet meer mogen meemaken.
Toen hij zijn dood zag aankomen, heeft de oprichter van Torch Adriaan van der Have zijn 23-jarige zoon Mo ingewerkt om de galerie over te nemen. (KEES KEIJER)
Luister naar een interview uit 2008 met Van der Have op de website van De Avonden (VPRO)
.
No comments:
Post a Comment